Het eerlijke verhaal over: Levertijden

Waarom sommige meubelen niet direct geleverd kunnen worden
Wanneer je de Ikea binnenloopt en een bank uitzoekt, kun je deze bijna altijd direct meenemen. Handig, maar ga je naar een meubelspeciaalzaak, zoals de Bommel Meubelen? Dan is het geen uitzondering dat je circa drie maanden op jouw nieuwe meubelen moet wachten. Waarom dat zolang duurt? We leggen het je uit!
Bij de Bommel Meubelen kun je meubelen als banken, stoelen & kasten bestellen in veel verschillende soorten, maten, kleuren en materialen. Terwijl jij voor een lederen 3-zitsbank met zwarte pootjes kiest, gaat jouw buurman liever voor de 2-zits stoffen variant met bruine pootjes. Het is voor meubelspeciaalzaken zoals de Bommel daarom niet mogelijk om alle producten op voorraad te hebben.
Maar waarom kan een bank na bestelling dan niet gewoon binnen twee weken worden geleverd? Dat komt doordat er achter de schermen een flink proces plaatsvindt. Voordat we jouw nieuwe bank in het productieproces opnemen of bij de fabrikant bestellen ben je al een aantal dagen verder. Wij controleren de order op eventuele fouten en zorgen dat de fabrieken de bestelling bevestigen. Ook dat controleren we nog een extra keer en zijn dan opnieuw een aantal dagen verder.
Normaal gesproken gaat dit proces vrij snel en neemt de fabriek jouw bestelling op heel korte termijn op in het productieproces. Helaas is dat productieproces momenteel verstoord. Door de nasleep van COVID-19 en de oorlog in Oekraïne hebben we te maken met flinke uitdagingen. Op het gebied van transport, maar ook zeker op het gebied van productie.
De mooiste meubelen. Rechtstreeks van de makers. Dat kun je verwachten als je nieuwe meubelen bij de Bommel koopt. Samen met onze toeleveranciers werken we hard aan alle bestellingen, maar voor een aantal van deze fabrieken loopt de productie door de oorlog een flinke vertraging op. Een schril contrast met de ontstane ellende, maar alsnog heel vervelend voor jou!
Gelukkig hebben we deze vertraging niet bij alle fabrikanten, dus hoeft het niet te betekenen dat jouw bestelling ook vertraagd is. Echter, het kan het goed zijn dat de fabrikanten die nu nog op tijd leveren, door problemen bij toeleveranciers alsnog vertraging op gaan lopen.
Jouw rechten
Maar wat nou als we een levertijd hebben afgesproken en de leverancier zich daar niet aan houdt? Wat dan jouw rechten zijn is volgens de consumentenbond afhankelijk van de situatie en de afspraken die je hebt gemaakt met ons als verkoper.
Heb je geen levertijd afgesproken? Dan geldt een wettelijke levertermijn van dertig dagen. Blijft de levering uit? Dan geldt dat jij ons als verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld vier weken. Kunnen we dan nog niet leveren? Dan mag je de koop ontbinden en heb je recht op teruggave van jouw (aan)betaling.
Staat er op onze website dat jouw bestelling binnen zes weken geleverd gaat worden? Dan is er altijd sprake van een vermoedelijke levertijd. In dat geval zal je ons extra levertijd moeten geven om het product alsnog te kunnen leveren. Hoe lang die termijn is hangt af van het soort product en de eerdere levertijd. Mocht de levering vervolgens uitblijven mag je de koop altijd ontbinden.
Ook wanneer je een exacte levertijd (bijvoorbeeld levering op een bepaalde datum) hebt afgesproken, moet je ons wat extra levertijd geven. Weigeren we alsnog te leveren of weten we dat levering voor een bepaalde datum voor jou belangrijk is? Dan hoef je dat niet te doen. In dat geval mag je de koop meteen ontbinden als je het product niet meer wilt hebben.
Dit is het eerlijke verhaal over levertijden en de rechten die je als consument hebt. Door bovenstaande oorzaken kan het zijn dat jouw bestelling vertraging oploopt. Dat vinden wij niet leuk, maar is voor jou natuurlijk ook vervelend. Weet dat wij er alles aan doen om jouw bestelling zo snel mogelijk te kunnen leveren.
Heb je vragen over het bovenstaande? Aarzel niet en neem gerust contact met ons op. We staan altijd voor je klaar!