Het eerlijke verhaal over langere levertijden van meubelen


Waarom het zo lang duurt voordat je meubelen worden geleverd

Wanneer je de Ikea binnenloopt en een bankstel uitzoekt, kun je deze vaak gelijk meenemen. Ga je echter naar een meubelspeciaalzaak zoals de Bommel Meubelen, is het geen uitzondering dat je drie maanden op je meubelstuk moet wachten. Maar waarom is die levertijd eigenlijk zo lang?

Bij de Bommel Meubelen heb je bij meubelen als banken en stoelen veel keuze opties. Er zijn vaak honderden stof- en ledermogelijkheden beschikbaar. Terwijl jij een lederen driezits bank met zwarte pootjes kiest, gaat je buurman liever voor de tweezits stoffen variant met bruine pootjes. Het is voor meubelspeciaalzaken zoals wij daarom onmogelijk om alles op voorraad te hebben.

Maar waarom kan de bank na bestelling dan niet gewoon binnen twee weken worden geleverd? Dat komt doordat er achter de schermen een flink proces plaatsvindt. Voordat de Bommel Meubelen je bankstel in het productieproces opneemt of bij de fabrikant bestelt, ben je vaak al een aantal dagen verder. Wij controleren de order op eventuele fouten en zorgen dat de fabrieken de bestelling bevestigen, wat wij dan nogmaals controleren. Hier zitten weer een aantal dagen tussen.

Normaal gesproken kan dit proces vrij snel verlopen en neemt de fabriek jouw order op korte termijn op in het productieproces. Helaas is dat productieproces momenteel verstoord. Door het sluiten, openen, sluiten en weer heropenen van de winkels zijn er pieken en dalen in het aantal bestellingen. Dit heeft gevolgen voor de hele keten.

Ook de transportsector heeft daar last van. Je kunt het een beetje vergelijken met filevorming als er iemand plots hard op de rem trapt. De auto’s daarna remmen ook, hoe drukker het is hoe langer de gevolgen daarvan merkbaar zijn. Zo ook voor de meubelbranche.

Deze vertraging hebben we niet bij alle fabrikanten, dus hoeft het niet te betekenen dat jouw bestelling ook vertraagd is. Echter kan het goed zijn dat de fabrikanten die nu nog op tijd leveren, door problemen bij toeleveranciers alsnog vertraging op gaan lopen.

Jouw rechten

Maar wat nou als je een levertijd hebt afgesproken en de leverancier houdt zich daar niet aan? Wat dan je rechten zijn, is volgens de Consumentenbond afhankelijk van de situatie en de afspraken die je hebt gemaakt met de verkoper. Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van dertig dagen. Blijft de levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld vier weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.

Staat op de website bijvoorbeeld dat een bestelling binnen zes weken geleverd wordt, dan is er sprake van een vermoedelijke levertijd. In dat geval zal je de winkel extra levertijd moeten geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die tijd is, hangt af van het soort product en de eerdere levertijd. Mocht de levering vervolgens uitblijven, dan mag je de aankoop ongedaan maken.

Ook als je een exacte levertijd (bijvoorbeeld levering op een bepaalde datum) hebt afgesproken moet je de verkoper extra levertijd geven. Maar weigert de verkoper alsnog te leveren of weet de verkoper dat levering voor een bepaalde datum belangrijk is, hoef je dat niet te doen. In dat geval mag je direct de koop ongedaan maken als je het product niet meer wilt hebben.

Dit is het eerlijke verhaal over levertijden en jouw rechten als consument. Op jouw bon en op www.debommelmeubelen.nl vermelde levertijden zijn indicatief. Dit is helaas in een aantal gevallen niet de werkelijke levertijd. Door bovenstaande oorzaken kan het zijn dat jouw levering vertraging oploopt. Dat vinden wij niet leuk, maar is voor jou helemaal vervelend. Weet dat wij er alles aan doen om jouw bestelling zo snel mogelijk in Nederland te hebben en uit te leveren. Heb je hier vragen over? Aarzel niet en neem gerust contact met ons op. Ons team staat voor je klaar.

Delen van de tekst komen uit een artikel op AD.nl die dit onderwerp al eens behandeld hebben.